به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، رزمایش همدلی و کمک مومنانه که از چندی پیش به توصیه و تاکید رهبر معظم انقلاب و با محوریت سپاه  کشور در حال برگزاری است و تا روز عید سعید فطر ادامه دارد از آن اتفاق‌های ناب و ارزنده است که همسویی و همراهی گروه‌های جهادگونه مردمی، خیرین با همراهی و تسهیلگری سپاه و بسیجیان همچنین شناسایی و کمک‌رسانی به نیازمندان و خانوارهایی که پس از شیوع کرونا دچار مشکل اقتصادی شده‌اند، از ثمره‌های دلنشین آن است.

استان فارس نیز همزمان با دیگر استان‌ها این اتفاق ارزنده را رقم زده است و مرحله نخست توزیع بسته‌های معیشتی امروز در این استان آغاز شده که طی سه مرحله تا عید سعید فطر ادامه دارد.

اینجا ایران است، سرزمین همدلی و مودت. سرزمین قلب‌های تپنده برای همنوع. مآمن دل‌های آسمانی پاک که در نخستین روز ماه ملکوتی رمضان، فرصتی برای مناجاتی اجتماعی یافته‌اند. به راستی رزمایش کمک مومنانه در آغاز این ماه سترگ، فرصتی است برای نزدیک شدن به وادی ملکوت.

 

برگزاری مرحله نخست رزمایش مومنانه با توزیع ۲۵ هزار بسته معیشتی

سخنگوی سپاه فجر استان فارس در رزمایش کمک مومنانه گفت: ۲۵ هزار بسته معیشتی همچنین ۵۰۰ سری جهیزیه در مرحله نخست رزمایش کمک مومنانه در شهرستانهای استان فارس توزیع می‌شود.

سیدمجتبی سرورزاده در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به روند نیازسنجی محرومان و طبقه آسیب‌پذیر پس از شروع ویروس کرونا اظهار داشت: مددجویان بهزیستی، کمیته امداد و خانه خیرین از جمله افرادی هستند تا پیش از این مورد حمایت قرار می‌گرفتند اما پس از شیوع ویروس با افرادی مواجه هستیم که تا پیش از این توانمند بوده که اکنون نیازمند شدند و این رزمایش برای این افراد ایجاد شده است.  

 وی بیان کرد: شبکه توزیع و فعالیت با حضور پایگاه‌های بسیج در دورافتاده‌ترین روستاهای محروم استان و در سطح شهر شیراز نیز ضمن ایجاد قرارگاه احمدبن‌موسی(ع) با محوریت امام جمعه و تشکیل کارگروه‌های تسهیل منابع، اقشار، اصناف، ساماندهی، مشارکت، رسانه، عملیات روانشناسانه، آماد و پشتیبانی همچنین بهداشت روان و سلامت، خدمات مورد نیاز به اقشار آسیب‌پذیر ارائه شده است.

 رئیس بسیج سازندگی استان فارس اظهار داشت: دبیران رزمایش در استان‌ها، مجموعه سپاه بوده که عهده‌دار جمع‌آوری کمک‌ها، ساماندهی، رصد، پایش همچنین شناسایی افراد آسیب‌پذیر است.

سرورزاده بابیان اینکه گروه‌های جهادی برآمده از متن مردم هستند، ادامه داد: از آنجا که پایگاه‌های مقاومت بسیج به وضعیت محله‌های مختلف در هر شهر و روستا اشراف دارند، شناسایی نیازمندان در هر منطقه به عهده این پایگاه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: رزمایش کمک و همدلی مومنانه از ۲۱ فروردین ماه مصادف با ولادت امام زمان آغاز شد و جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی تا عید سعید فطر ادامه دارد.

سخنگوی سپاه فجر فارس در رزمایش کمک مومنانه تاکید کرد: خیرین پایه اصلی خدمات‌رسانی و تأمین منابع مالی هستند و هر فرد نیک‌اندیش بر اساس توان مالی خود به تامین نیازها پرداخته است.

سرورزاده با اشاره به نقش تسهیلگر بسیج در زمینه اتصال قشر توانمند با قشر ضعیف گفت: بسیج در صنوف مختلف پیوند برقرار کرده و به عنوان تسهیلگر، به شناسایی قشر ضعیف و معرفی آن به قشر توانمند در همان صنف می‌پردازد مثلا بسیج به عنوان پل ارتباطی کارگران ساختمانی با سازمان نظام مهندسی سعی در آسیب‌زدایی از این قشر زحمتکش دارد.

 

 توزیع دو هزار بسته معیشتی در میان اقشار آسیب‌پذیر داراب

رئیس کانون بسیج مداحان داراب نیز با اشاره به کمک‌های خیرین و گروه‌های جهادی در برپایی رزمایش مومنانه گفت: مداحان معتمد و دیگر خیرین به شناسایی افراد نیازمند پرداخته و تاکنون ۱۶۰۰ نفر در سطح شهرستان داراب شناسایی شده‌اند.

جعفر خسروی بابیان اینکه رزمایش کمک مومنانه با محوریت سپاه در حال برگزاری است، ادامه داد: در این شهرستان شورای خیرین متشکل از فرمانداری، کمیته امداد، فرماندهی سپاه و دفتر امام جمعه، در راستای رزمایش کمک مومنانه به صورت محله به محله به شناسایی افراد پرداخته و جهت خدمات‌رسانی به آنها اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی ضمن تاکید بر اصل حفظ عزت نفس و کرامت انسانی در خدمات‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر، بیان کرد: در میان مداحان نیز از ۴۵۰ مداح فعال در شهرستان، ۸۰ نفر از مداحانی که کار آنها پس از شیوع کرونا کساد شده، شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: در شهرستان داراب نیز پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی، ۲ هزار بسته معیشتی تهیه شده که در مرحله نخست یک‌هزار بسته توزیع و مابقی طی دو مرحله دیگر در روز میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) همچنین روز عید سعید فطر توزیع خواهد شد.

 

توزیع 8 هزار بسته معیشتی در لارستان و 5 هزار بسته در جهرم

در شهرستان‌های دیگر فارس نیز خیرین به کمک سپاه و مجموعه اجرایی رزمایش به حمایت از نیازمندان پرداختند. در شهرستان لامرد ۳ هزار بسته معیشتی تهیه و در حال توزیع است. در جهرم نیز ۵ هزار بسته حمایتی به ارزش هر کدام ۲۵۰ هزار تومان تهیه شده و مرحله نخست آن توزیع شده است. همچنین در شهرستان‌های زرین‌دشت، اقلید، فیروزآباد و دیگر شهرهای استان نیز مردم مواسات و همدلی پرداختند.

مسوول بسیج سازندگی سپاه لارستان با بیان اینکه با همت خیرین و مشارکت اقشار مختلف مردم تاکنون ۸ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان در سطح شهرها و روستاهای لارستان توزیع‌ شده است، افزود: تاکنون کمک‌های خوبی جمع‌آوری شده و ارزش تقریبی این کمک‌ها بالغ‌ بر ۸۰۰ میلیون تومان است.

  محسن چرخی بیان کرد: تاکنون ۸۰۰ کیلوگرم گوشت در قالب طرح‌ کمک مؤمنانه و رسم برادری در سطح شهرستان لارستان تهیه و توزیع‌ شده است.

گزارش: سمیه انصاری‌فرد