اقتصاد » کشاورزی و دامداری
کد خبر : 1650
۱۱:۳۰:۰۳ - یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰
شهرستان اقلید:

کشت بیش از ۱۲ هزار هکتار لوبیا در شهرستان اقلید

کشت بیش از ۱۲ هزار هکتار لوبیا در شهرستان اقلید

به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید، با اشاره به اینکه شهرستان اقلید به عنوان قطب لوبیای استان محسوب می‌شود گفت: بیش از ۷۰ درصد از لوبیای استان در این شهرستان تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشت این محصول با مساعد شدن شرایط جوی از اردیبهشت ماه آغاز شد و با گذشت ۴ ماه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود ۳۱هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شود.
این مقام مسئول با بیان لزوم تولید بذور گواهی شده و ترغیب کشاورزان به استفاده از ارقام مناسب در شهرستان اظهار کرد: با ورود بخش خصوصی و توسعه کشت قراردادی در شهرستان کشاورزان به سمت استفاده از بذور گواهی شده و تولید بذر باکیفیت گرایش پیدا کرده و با این روش علاوه بر افزایش کیفیت و افزایش بهره وری باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ارقام بذور مصرفی برای کشت، شامل ارقام مختلف چیتی و قرمز بوده که با حضور مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های مختلف تولیدکننده بذر، رقم‌های جدیدی، چون چیتی صالح، غفار، کوشا و صدری، لوبیای قرمز دادفر و لوبیا سفید درسا نیز توسط مراکز تحقیقاتی و کشاورزان در سال‌های اخیر کشت و به سبد بذری کشاورزان شهرستان افزوده شده است.
میرطالبی همچنین بیان داشت: در راستای مصرف بهینه آب، در مزارع لوبیا آبیاری با نوار تیپ، مه پاش و سایر سیستم‌های نوین آبیاری، در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۸ هزار هکتار از این مزارع مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند.