سیاست » نماز جمعه
کد خبر : 938
۱۷:۲۴:۲۰ - یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸

عمر برجام لب بام است/ بزرگ‌نمایی اینستکس، برای جلب نظر ساده‌اندیشان

عمر برجام لب بام است/ بزرگ‌نمایی اینستکس، برای جلب نظر ساده‌اندیشان

به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از خبرگزاری فارس از اقلید، حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه امروز این شهر به برخی از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و از وحدت حوزه و دانشگاه سخن گفت.
وی با استناد به این فرمایشات عنوان داشت: خدمت به اسلام و انقلاب و مردم نتیجه وحدت و انسجام دانشگاه و حوزه می‌شود.

طالبی با اشاره به برخی از خطبه‌های امام علی (ع) در نهج‌البلاغه و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری، یادآور حقوق متقابل دولت و ملت شد و بیان کرد: مردم نسبت به نظام اسلامی حق و تکلیفی دارند.

امام‌جمعه اقلید با بیان اینکه ملت حق دارد مطالبات مشروع خود را برای عملی شدن به مسؤولان انتقال دهند، ادامه داد: دولت و ملت تکلیف دارند که نظام اسلامی را همراهی و حمایت کنند.

خطیب جمعه اقلید سپس به بازخوانی اینستکس و مکر مکرون پرداخت و گفت: اینستکس بانک نیست بلکه یک ابزار به‌اصطلاح پشتیبانی مبادلات تجاری است که بین ایران و اروپا و برای خرید زمان به‌منظور شرطی‌سازی اقتصاد ایران راه‌اندازی شد و هیچ ضمانت اجرایی نیز ندارد.

طالبی با بیان اینکه 10 ماه از عمر اینستکس می‌گذرد و چیزی عاید ما نشده است، تصریح کرد: اروپا می‌خواهد با بزرگ‌نمایی اینستکس، نظر ساده‌اندیشان را جلب کند.

وی ادامه داد: اینستکس برای نادیده گرفتن تعهدات برجامی و اروپایی است تا ما را تحت عنوان دیگری، پای میز مذاکره بکشانند ازاین‌رو مسؤولان ما باید حواسشان را جمع کنند.

امام‌جمعه اقلید با بیان اینکه این حرکات اروپایی‌ها نتیجه‌ای جز تحقیر ما ندارد، خطاب به مسؤولان گفت: شما بهتر از هر فردی می‌دانید که نه برجام عملی می‌شود و نه اینستکس.

طالبی به موضوع برجام پرداخت و با بیان اینکه عمر برجام بر لب بام است، عنوان کرد: برخی از مسؤولان باوجوداینکه آمریکا از برجام خارج شد، اروپا نیز به تعهداتش جامه عمل نپوشانده و ما تاکنون سطح تعهدات خود را آن‌گونه که بایدوشاید، کم نکردیم، تشنه و کشته آن هستند.

امام‌جمعه اقلید یادآور شد: همین‌که یک‌طرف اروپایی سخنی درزمینهٔ برجام می‌زند و به دنبال کشاندن ما پای میز مذاکره هست، برخی سریع اعلام می‌کنند که با برگشت آن‌ها به تعهدات، ما نیز تعهدات خود را به حالت نخست برمی‌گردانیم و... و صرف‌نظر می‌کنیم.

خطیب جمعه اقلید خطاب به دولت و تیم مذاکره‌کننده گفت: نه آمریکا به برجام برمی‌گردد و نه اروپا به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی به برخی از اتفاقات به وقوع پیوسته مرتبط با برجام اشاره و بیان کرد: کاش از روز آغاز مذاکره، کوچک‌ترین تعهدی به 5+1 نداده بودیم و کارگروه هسته‌ای به کارهای تحقیقاتی و عملی خود در غنی‌سازی و آب‌سنگین اراک و فردو ادامه می‌دادند.

طالبی عنوان داشت: باید نخست آن‌ها به تعهدات خود عمل می‌کردند نه اینکه ما خود را خلع سلاح کنیم و انتظار بکشیم که آن‌ها نیز اقدامی برای تعهدات خود انجام دهند.

امام‌جمعه اقلید با تأکید بر اینکه آزموده را آزمودن خطاست، اظهار کرد: اروپا و غرب در طول این 40 سال، به دنبال این بودند که حادثه‌ای در کشور ما رخ دهد که در سایه آن بتوانند امتیازی از ما بگیرند.