سیاست » مجلس
کد خبر : 854
۱۲:۳۶:۱۹ - چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸
ایلنا از بازار مسکن گزارش می‌دهد؛

مقاومت سازندگان در برابر کاهش قیمت ها/ وام مسکن هزینه چند متر آپارتمان/ نیازمندان واقعى توانایى خرید مسکن را ندارند

مقاومت سازندگان در برابر کاهش قیمت ها/ وام مسکن هزینه چند متر آپارتمان/ نیازمندان واقعى توانایى خرید مسکن را ندارند

به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از خبرنگا ایلنا، بازار مسکن پس از جهش‌هاى ماهیانه که 20 ماه طول کشید، از تیرماه سال جارى وارد فاز فروش واحدهاى زیر قیمت شده و معاملات عمدتا در این گروه از آپارتمان‌ها صورت می‌گیرد. گروهى از فروشندگان که حضور چشمگیرى در آگهى‌هاى مجازى فروش ملک دارند، هنوز در مقابل پذیرش رکود بازار مقاومت نشان مى‌دهند و قیمت‌هاى پیشنهادى را پایین نمی آورند؛ این موضوع به اختلاف معنادار قیمت ها در آمار رسمى و کف بازار منجر شده است.

آنطور که "تابنده ماه" رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز مى‌گوید: افراد و سازنده هایى که نیاز به پول واحدهاى ساخته شده ندارند، منازل و واحدهاى خود را به قیمت روز در اختیار مردم و مشتریان قرار مى‌دهند.

وى با بیان اینکه در حال حاضر فروشنده ها و سازنده ها در بخش مسکن به دو دسته تقسیم مى‌شوند، گفت: عده اى از آنها جهت ساخت و تکمیل پروژه به ناچار مجبور به اخذ وام کلان از بانک‌ها شدند؛ بنابر این رکود موجود در بازار مسکن سبب شد که این افراد به دلیل اینکه بتوانند با پول فروش واحدهاى ساخته شده وام بانک را تسویه کنند، به ناچار واحدهای‌شان را با قیمتى ارزانتر از عرف بازار در اختیار مشتریان قرار دهند.

محمد کاظم تابنده ماه در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در شرایط فعلى تا حدودى قیمت مسکن در شیراز کاهش یافته است، ادامه مى دهد: اما این مهم نتوانسته رونقى در بازار مسکن ایجاد کند، بطورى که مسکن در شیراز همچنان در حالت رکود به سر مى برد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز مى افزاید: اگرچه بنده به صورت قطعى نمى توانم نظرم را درباره آینده مسکن بیان کنم، اما به نظرم در حال حاضر بهترین زمان براى افرادى است که قصد خرید خانه دارند، چرا که رکود موجود تا حدودى قیمت مسکن در شیراز را کاهش داده است.

کم بودن مبلغ وام مسکن رونقی در بازار ایجاد نمی کند

تابنده ماه در ادامه با اشاره به اینکه در ماه هاى گذشته شاهد کاهش 20 درصدى قیمت مسکن در شیراز هستیم، به تاثیرات تسهیلات بانک ها در جهت خانه دار شدن افراد اشاره مى کند و مى افزاید: تسهیلات بانک ها زمانى مى تواند افراد را خانه دار کند که میزان مبلغ وام متناسب با قیمت روز مسکن باشد؛ اما با در نظر گرفتن قیمت امروز متوجه مى شویم پرداخت 60 الى 80 میلیون تومان تسهیلات توسط بانک مسکن، پول چند متر آپارتمان بیشتر نمى شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز تصریح مى کند: در جهت خانه دار شدن مردم و رونق در بازار مسکن، نیاز است تا مبلغ تسهیلات و مدت بازپرداخت بانک مسکن به مراتب افزایش یابد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به کاهش قیمت مسکن در شیراز ادامه مى دهد: اگرچه قیمت یک متر منزل در خیابان قصردشت شیراز در ماه هاى گذشته حدود 23 میلیون تومان بود، اما رکود بازار باعث شده که در حال حاضر قیمت هر متر خانه در این محل به 19 میلیون تومان کاهش یابد.

وى با بیان اینکه در حال حاضر، قیمت هر متر خانه در خیابان بعثت حدود 8 الى 9 میلیون تومان است، مى گوید: در شرایط فعلى مردم با توجه به بودجه اى که دارند اقدام به خرید خانه در نقاط مختلف شهر مى کنند.

به گفته وى، افرادى که از تمکن مالى مناسب برخوردار نیستند جهت خرید خانه به مناطق جنوبى و جنوب غرب شیراز رو مى آورند.

مسکن

 نیازمندان واقعى توانایى خرید مسکن را ندارند

عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ادامه با بیان اینکه بارندگى هاى مناسب در سال گذشته و دشوار بودن واردات کالا به داخل کشور توسط تصمیمات دولت امریکا، سبب شده که تولید در کشور مقرون به صرفه شود، مى گوید: این مهم سبب شده که بخشى از سرمایه کشور به سمت صنعت، تولید و کشاورزى هدایت شود.

سید حسین افضلى در گفت و گو با ایلنا می افزاید: موضوعات مذکور منجر به این مسئله شده است که نقدینگى به سمت تولید روانه و در نهایت باعث کاهش قیمت در بخش مسکن شود.

وى با اشاره به اینکه رکود موجود در بازار مسکن در 40 سال گذشته بى‌سابقه است، مى افزاید: اما این رکود توانسته اتفاقات مناسب و مثبتى را در بازار مسکن ایجاد کند، بطورى که افزایش قیمت مسکن در ماه هاى گذشته به هیچ وجه با قیمت مصالح همخوانى نداشت که این رکود، سبب اتفاقات خوبى شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس مى افزاید: اگرچه در سال هاى گذشته در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه شاهد رونق در بازار مسکن بودیم، اما در سال جارى در این مقطع زمانى شاهد یک رکود سنگین در بازار مسکن هستیم که این رکود مى تواند تاثیرات مناسبى در کاهش قیمت مسکن داشته باشد.

وى تصریح مى کند: بسیارى افراد درباره وضع و آینده بازار مسکن تردید دارند، بنابراین در حال حاضر که نیازى به فروش منازل ندارند دست از فروش برداشته اند.

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس در ادامه با بیان اینکه رونق مسکن در شهرستان ها بسیار مشهود است، ادامه مى‌دهد: بسیارى از افراد به دلیل استفاده از رانت‌ها از طریق خریدهاى ارزى اجازه کاهش روند واردات را نمى‌دادند، بنابر این تولید مسکن چندان رونقى نداشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم، مى افزاید: نباید فراموش کرد که در آینده اى نه چندان دور شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در بخش بازار مسکن خواهیم بود.

وى ادامه مى دهد: اگرچه در شرایط موجود بسیارى از افراد اقدام به تولید و خرید مسکن کردند اما گران شدن قیمت مسکن سبب شده که نیازمندان واقعى توانایى خرید مسکن را نداشته باشند، بطورى که در حال حاضر خریدار در بازار مسکن نیست.

به گفته افضلى، خواب سرمایه باعث مى شود افراد و سرمایه گذاران مسکن متضرر شوند، در نتیجه این مهم سبب مى‌شود که افراد جهت فروش منازل و خانه‌های‌شان قیمت آنها را ارزانتر از ماه‌هاى گذشته در اختیار مشتریان قرار دهند.

 

گزارش: محمدرضا طاهری