فرهنگ و هنر » شعر و ادب
کد خبر : 816
۱۷:۱۹:۳۰ - دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸

کودکان عشایر در انتظاربرگِ گل و شعر و کتاب/ " تور کتاب کودک " در جمع عشایر

کودکان عشایر در انتظاربرگِ گل و شعر و کتاب/

به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس مهدی امید بخش هدف از برپایی مراسم یاد شده را ترویج کتاب‌خوانی، افزایش فرهنگ مطالعه و برقراری عدالت فرهنگی دانست و گفت: این گروه فعالیت خود را با ایده جناب آقای اسماعیل آزادی روزنامه نگار و نویسنده در سال ۱۳۹۲ در تهران آغاز نمود. گروه تور کتاب کودک تاکنون به ۵۰ منطقه محروم سراسر کشور سفر کرده است و ۴۵ کتابخانه را در این مناطق برپا نموده است.

وی افزود: در این تورها بیش از ۶۰ هزار تعداد کتاب‌ اهدا شده است و بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز تحت حمایت این طرح قرار گرفته‌ است. شاخه شیراز گروه تور کتاب کودک در سال ۱۳۹۵ به همت سرکار خانم صبا سعدین‌خرم دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی تشکیل شد که فعالیت این شاخه در استان فارس بوده و تاکنون اقدام به برگزاری تور کتاب کودک در مناطق عشایری دشت بکان اقلید، بنگل و رکن‌آباد داراب، پیرسرخ نورآباد، سرچهان بوانات، روستای موردراز و علی‌آباد کوار، ملای بلوط و تل شوره کازرون نموده است و در این مناطق ۱۳ کتابخانه با نام "سیب دانش" و ۹ کتابخانه چمدانی با نام "قاصدک دانایی" برپا شده است.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان فارس ابراز داشت: گروه تور کتاب کودک گروهی مردم‌نهاد است که از نظر مالی به هیچ نهاد و سازمان خاصی وابسته نیست و منابع مالی این گروه از طریق مردم مهربان و فرهنگ‌دوست تامین می‌شود.

امید بخش به شاخص‌های اصلی و مهمی که در این رویداد فرهنگی جالب و غیرقابل انتظار بوده است اشاره کرد و گفت: یکی از خاطرات که در این تور اتفاق افتاده است، سفر اعضای تور کتاب کودک به منطقه پیرسرخ نورآباد است. در این منطقه به دانش‌آموزان مدرسه عشایری کتاب اهدا شد، پس از گذشت حدود ۳ ماه از تور، ویدئویی به دست اعضای تور رسید که در آن کودک ۶ ساله‌ای بنام "ایرسا" که هنوز سواد نیاموخته بود، داستان کتابی را با زبان شیرین خود تعریف می‌کرد؛ جریان از این قرار بود که ایرسا از والدین خود خواسته بود که کتاب اهدایی تور کتاب به برادرش را برایش بخوانند. ایرسا داستان کتاب را حفظ شده بود و برای دیگران بازگو می‌کرد. اعضای تور کتاب کودک بارها و بارها شاهد اشتیاق کودکان مناطق محروم به دریافت کتاب و احداث کتابخانه در مناطق خود بوده‌اند؛ و همین مسئله اعضای تور کتاب را برای ادامه این مسیر مشتاق‌تر و مصمم‌تر می‌کند.

او بیان داشت: انتخاب کتاب در گروه تور کتاب کودک توسط متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و روانشناس کودک انجام می‌شود. معیارهای انتخاب کتاب، توجه به رده سنی، جنسیت و تناسب موضوع کتاب با منطقه زندگی کودک می‌باشد و معمولا خرید کتاب بر اساس فهرست منتخب شورای کتاب کودک صورت می‌پذیرد.

این معاون فرهنگی در باره برنامه های آتی تور کتاب گفت: سالانه  سه تور کتاب با کیفیت، برای کودکان مناطق محروم عشایری و روستایی برگزار خواهد شد و مضاف بر ادامه فعالیت های گذشته، یکی از برنامه های اصلی تور کتاب در آینده ای نزدیک، راه اندازی کمیته "ترویج و توسعه" به عنوان یک زیر مجموعه فعال در گروه تور کتاب کودک است.


۱۴۰۳ - تمام حقوق برای اقلید | شهرستان اقلید محفوظ می باشد.