فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 678
۱۲:۱۵:۳۱ - شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶
در اقلید صورت گرفت

برگزاری دومین جشنواره ملی کلوخ‌پز در اقلید فارس

برگزاری دومین جشنواره ملی کلوخ‌پز در اقلید فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، دومین جشنواره ملی کلوخ پز امروز با حضور گسترده و پرشور مردم و گردشگران در چشمه چغورسیاه اقلید برگزار شد.

از زمان‌های گذشته در شهر باستانی کلیل (کلید یا اقلید)، کشاورزان در پایان فصل برداشت محصولات محلی ازجمله سیب‌زمینی، هویج و شلغم، آخرین محصولات برداشت‌شده را در همان مزرعه و در کوره‌های گلی پخته و به نشانه شکرگزاری در کنار آشنایان و خویشاوندان میل می‌کردند.

این رسم دیرینه امروزه نیز در بین مردم این شهرستان رواج دارد و از اواسط شهریور تا نیمه مهرماه کوره و کلوخ پز برپا می‌کنند.

در سال 1395 آیین سنتی کلوخ پز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به نام شهرستان اقلید به ثبت ملی رسیده است و برای پاسداشت این آیین کهن، دومین جشنواره کلوخ پز به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری اقلید، میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر خبر و مجمع فعالین اجتماعی، در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش فارس، همزمان با برگزاری جشنواره کلوخ پز، علاوه بر اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، غرفه‌های متعدد صنایع‌دستی، محصولات بومی و محلی و سیاه چادرهای عشایری نیز برپا شد که مورد بازدید و استقبال قابل‌توجه مردم قرار گرفت.