اجتماعی » انتظامی و حوادث
کد خبر : 663
۱۸:۱۰:۰۳ - پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
بررسی 10 سال تصادفات اتوبوسی

ایمنی سفر با کنترل و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی

ایمنی سفر با کنترل و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی

سوانح رانندگی در ایران به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ و میر شهروندان محسوب می شود و به طور میانگین در هر 30 دقیقه یک تن براثر تصادف جان خویش را از دست می دهد در این میان، اتوبوس ها با توجه به تردد بالایی که در سطح جاده های کشور دارند و سهم ویژه آنها در انتقال مسافر نیازمند کنترل و ساماندهی بیشتری هستند. 

آمار تصادف های مربوط به اتوبوس ها و میزان تلفات ناشی از این سوانح گویای این مساله است که بیشتر این حوادث به دلیل خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز به وقوع می پیوندد. نظارت دقیق بر انتخاب رانندگانی که پایبندی و اشراف بیشتری به مسایل ایمنی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشند، می تواند از بروز خسارت های جبران ناپذیری که در این ارتباط وجود دارد، جلوگیری کند.

گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در ارتباط با سوانحی که در 10 سال گذشته جان مسافران اتوبوس را با خطر روبه رو ساخته اند، به مرور برخی از این تصادف ها اقدام کرده ‌است. 

**10 شهریور 1396
واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر اعزامی به اردوی شیراز 12 کشته و 30 مجروح برجای گذاشت. خستگی و خواب آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس عنوان شده است.

** 11 اردیبهشت 1396
واژگونی اتوبوس گردشگران آلمانی در فارس 2 کشته و 17 مصدوم برجای گذاشت. تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده در اثر بارش باران علت حادثه واژگونی اتوبوس حامل گردشگران آلمانی بود. 

**31 فروردین 1396
واژگونی اتوبوس در جاده سبزوار- شاهرود به جان باختن 11 تن انجامید. تغییر مسیر ناگهانی کامیونی که در جلو اتوبوس در حال حرکت بود، باعث تصادف و پس از آن واژگونی اتوبوس شده است.

**27 فروردین 1396
واژگونی اتوبوس ولوو در محور توره - اراک چهار کشته و 6 مجروح به جا گذاشت. علت این حادثه بر پایه نظر کارشناسان حاضر در صحنه تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده گزارش شده است.

**29 دی 1395
بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور رفسنجان - کرمان (کمربندی سرچشمه) 6 تن کشته و 16 تن مصدوم شدند. گفته می شود عدم توجه راننده به جلو علت وقوع بوده است.


**19 آبان 1395
در حادثه واژگونی اتوبوس زائران یزدی در محدوده شهرستان اقلید در شمال این استان، 28 تن کشته و 22 تن مصدوم شدند. علت واژگونی این اتوبوس در گردنه دژکرد فارس درمحور اقلید – یاسوج، ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه اعلام شده است.

** دوم مرداد 1395
شمارکشته شدگان حادثه رانندگی درجاده کرج -چالوس به 16تن رسید. علت حادثه توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در سرپیچ به وسیله راننده اتوبوس عنوان شده بود.

**29 اردیبهشت 1395
واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در حدفاصل 10 کیلومتری بجنورد باعث کشته شدن چهار مسافر و زخمی شدن 32 تن شد. مسافران این اتوبوس، سرعت زیاد و ناتوانی راننده در کنترل خودرو را عامل تصادف اعلام کرده اند.

**هفتم آبان 1394
واژگونی یک دستگاه اتوبوس در جاده قدیم ساوه - تهران سه کشته و 14 مصدوم برجا گذاشت. کارشناسان امر علت این حادثه را تخطی از سرعت غیرمطمئنه عنوان کرده بودند.

**16 مهر 1394
واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور اراک- ازنا سه کشته و 15 مجروح برجا گذاشت. علت این حادثه تخطی از سرعت مطئنه، توانایی نداشتن راننده در کنترل وسیله نقلیه و لغزنده بودن جاده گزارش شده است.

**16 شهریور 1394
واژگونی خودروی اسکانیای حامل زایران عراقی در جاده ملایر - بروجرد در استان همدان به کشته شدن 11 تن و مجروح شدن 25 تن انجامید. بارش باران، بالا بودن سرعت خودرو و ناتوانی راننده در کنترل خودرو در جاده لغزنده به واژگونی این وسیله نقلیه عمومی منجر شد.

**10 شهریور 1394
به علت واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور چاهک -هرات شهرستان خاتم این استان چهار تن کشته و 24 تن مجروح شدند. کارشناسان پلیس راه علت این حادثه را ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام کردند.

**یکم اردیبهشت 1394
یک دستگاه اتوبوس مسافری بری تهران به ساری به دلیل بریدن ترمز، کنترل اتوبوس از اختیار راننده خارج و پس از برخورد با کوه واژگون شد. اورژانس 115 استان مازندران و جمعیت هلال احمر سوادکوه از 11 کشته در پی واژگونی اتوبوس در محور سوادکوه خبر دادند.

**14 آذر 1393
بر اثر واژگونی خودروی حامل زائران کربلا در گردنه اسدآباد سه تن کشته و 39 تن مجروح شدند. راننده این خودرو بعد از گذر از سربالایی و قرار گرفتن در قسمت سرازیر به جای دنده سنگین با دنده سبک حرکت کرده به این منظور برای کاستن سرعت خودرو مجبور به ترمز های پی در پی می شود. ترمزهای پی در پی به داغ شدن سیستم ترمز و بی تاثیر شدن آن منجر شده و راننده کنترل خودرو را از دست می دهد.

**14 تیر 1393
واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از شیراز به سمت فیروز آباد و بندر عسلویه در حرکت بود، تعداد چهار کشته و 20 زخمی بر جای گذاشت. سرعت زیاد اتوبوس و خواب آلودگی راننده، علت اصلی حادثه عنوان شده است.

**26 شهریور 1392
در حادثه واژگون شدن یک دستگاه اتوبوس مسافربری حامل زایران عراقی در محور ارتباطی اراک - بروجرد، 16 تن کشته و 20 تن مجروح شدند.

** 15بهمن 1391
واژگونی اتوبوس محور شهرکرد به خوزستان در چهارمحال و بختیاری، سه کشته و 32 مصدوم برجا گذاشت. بر پایه نظر کارشناسان، لغزندگی جاده و ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس، دلیل وقوع این حادثه بوده است. 

** 13 بهمن 1391
براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری چهار گردشگر اهل استان اصفهان و آباده فارس در محور بندر خمیر به بندرعباس کشته شدند. ناتوایی راننده اتوبوس در مهار وسیله نقلیه و حرکت خلاف جهت را علت واژگونی اتوبوس گردشگران عنوان شده است. 

** 19 دی 1391
براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور دیهوک – طبس چهار تن کشته و 14 تن مجروح شدند. علت این واژگونی عجله و شتاب بی مورد راننده و لغزنده بودن سطح جاده اعلام شده است.

** هفتم دی 1391
چهار تن در جریان واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور سبزوار- نیشابور جان باختند. توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی سرعت مطمئنه در جاده لغزنده از مهم ترین دلایل واژگونی این اتوبوس بود. 

** دوم دی 1391
بر اثر واژگونی اتوبوس مسافربری در محور ارومیه - مهاباد یک تن کشته شده و هفت تن دیگر زخمی شدند. کارشناسان خستگی راننده، توجه نکردن به جلو و خواب آلودگی راننده را علت این حادثه اعلام کردند.

**هشتم آبان 1391
واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور یاسوج -اصفهان 5کشته برجای گذاشت. کارشناسان علت این حادثه را که ساعت پنج صبح در 50 کیلومتری یاسوج رخ داده است، تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و لغزندگی جاده اعلام کرده اند.

**29 مهر 1391
واژگونی اتوبوس در محور دهدز به لردگان باعث جان باختن 26 دانش آموز بروجنی شد.

**14 شهریور 1391
بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در زیر پل ورودی آزادشهر سه تن کشته و 29 تن نیز مجروح شدند. بر پایه اظهار و نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی، بی توجهی راننده اتوبوس و سرعت زیاد اتوبوس باعث بوجود آمدن این حادثه شده است.

**12 شهریور 1391
یک اتوبوس در حالی که از خوزستان به طرف حاجی آباد بندر عباس در حرکت بود در جاده شیراز کازرون حدود 50 کیلومتری شهر شیراز دچار حادثه شد. در جریان این سانحه 20 تن کشته و 24 تن مجروح شدند. کارشناسان علت این تصادف را بی احتیاطی ناشی از سرعت مطمئنه در محدوده پیچ عنوان کرده اند.

**26 فروردین 1391
بر اثر واژگونی یک اتوبوس در گیلان که از اردبیل عازم تهران بود هفت تن کشته و 32 تن دیگرمصدوم شدند. این حادثه به دلیل برخورد این اتوبوس با یک راس اسب در محور فومن به سراوان روستای کوزان شفت و عدم کنترل راننده اتوبوس بوقوع پیوسته است. 

** 9 اسفند 1390
براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل 40 تن دانش آموز، چهار تن از دانش آموزان کشته و 36 تن از آنان مصدوم شدند. علت این حادثه، سرعت زیاد اتوبوس و عدم توانایی راننده در کنترل این وسیله نقلیه اعلام شده است.

**28 بهمن 1390
براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور گرمسار به سمنان دو تن از مسافران اتوبوس کشته و 10 تن دیگر مصدوم شدند. پلیس راه علت این حادثه را تخطی راننده اتوبوس از سرعت مطمئنه تشخیص داد. 

**15 بهمن 1390
بر اثر واژگون شدن یک دستگاه اتوبوس در محور اراک بروجرد 3 تن و 23 تن مصدوم شدند. کارشناسان راهنمایی و رانندگی علت وقوع این حادثه را که در گردنه زالیان بوقوع پیوست، ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه عنوان کرده اند.

**31 مرداد 1390
واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران عازم تبریز بود، چهار تن کشته و 18 تن زخمی برجای گذاشت. علت این حادثه را خواب آلودگی راننده اتوبوس اعلام شده است.

** هفتم خرداد 1390
واژگونی اتوبوس در محور شاهرود - سبزوار 33 مجروح برجای گذاشت. کارشناسان پلیس راه علت بروز این سانحه را تخطی از سرعت مطمئنه راننده اتوبوس اعلام کردند.

**23 اردیبهشت 1390
بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس ولوو در 15 کیلومتری جاده نهاوند-کرمانشاه، 2 تن کشته و 27 تن مصدوم شدند. این حادثه به دلیل خواب آلودگی راننده اتفاق افتاد.

**یکم فروردین 1390
براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل کاروان دختران راهیان نور دانشگاه پیام نور کهنوج در حدفاصل محور کرمان جیرفت 11 تن کشته و 37 تن نیز مجروح شدند. علت این حادثه عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی در سرعت مطمئنه بوده است.

**13 اسفند 1389
بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس مسافربری با کامیون و واژگونی اتوبوس در محور زنجان - قزوین 10 تن کشته و 15 تن مجروح شدند. علت تصادف توجه نداشتن راننده اتوبوس به جلو اعلام شده است.

**هفتم فروردین 1389
براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در اتوبان زنجان - تبریز، سه تن کشته و شماری مجروح شدند. این حادثه در 22 کیلومتری اتوبان زنجان - تبریز و بر اثر خواب آلودگی و سرعت بالای راننده، اتفاق افتاده است. 

**6 آذر 1388
واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور اراک- بروجرد سه کشته و 31 مجروح بر جای گذاشت. کارشناس پلیس راه با تایید این موارد، علت بروز این سانحه را انحراف به راست راننده به علت جلوگیری از وقوع تصادف با خودروی روبه رو عنوان کرد.

**27 آبان 1388
واژگونی یک دستگاه اتوبوس، در کیلومتر 43 محور اراک - بروجرد 14 کشته و هشت مصدوم به جای گذاشت. کارشناس پلیس راه علت این سانحه رانندگی را انحراف وسیله نقلیه و عدم توانایی راننده در کنترل اتوبوس به خاطر لغزندگی جاده ناشی از بارش باران عنوان کرد. 

**چهارم بهمن 1387
یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران به سمت شیراز در حرکت بود در گردنه شهید آباد در30 کیلومتری جنوب صفاشهر فارس، واژگون شد و چهار کشته و 24 مجروح برجا گذاشت. علت وقوع این حادثه، لغزندگی جاده و انحراف به راست اتوبوس، گزارش شده است.

**22 شهریور 1387
واژگونی اتوبوس در کرج 12 کشته و هفت مجروح برجای گذاشت. این اتوبوس از تهران به سمت کرج در حرکت بود که در حد فاصل پل کلاک و پل شهید سلطانی کرج به علل نامعلومی از مسیر خارج و به داخل رودخانه سقوط کرد.