اجتماعی » رفاه و آسیب های اجتماعی
کد خبر : 431
۲۰:۵۳:۲۰ - دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
شهرستان اقلید:

فارس در ارائه خدمات سلامت به عشایر در کشور پیشتاز است

فارس در ارائه خدمات سلامت به عشایر در کشور پیشتاز است

به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عبدالرسول همتی در آیین افتتاح نخستین دوره آموزشی فراگیران بهورزی عشایر در شهرستان اقلید، اظهار داشت:با هدف ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه های اجتماعی و خدمات حمایتی کارگروهی با همین عنوان تشکیل شده است. 
وی ادامه داد: در این کارگروه که متشکل از نمایندگان امور عشایر کشور، صندوق روستاییان و عشایر کشور، بیمه سلامت کشور، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه وبودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است در سطح کلان راهکارهای دستیابی به سند چشم انداز سال 1404 در جمعیت عشایری را بررسی و دنبال می کنند.
همتی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی و سایر امکانات شامل ‌آموزش پزشکی و تسهیلات بهداشتی درمانی درکشوربا تاکید بر ‌اولویت برنامه‌های بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم و نیازمند، فراهم سازی تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از همکاری سایر نهادها و انواع بیمه‌های درمانی، از وظایف اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
او بیان داشت: با توجه به سند چشم انداز سال 1404، وزارت بهداشت وظیفه خود می داند که خدمات اولیه بهداشتی و درمانی مورد نیاز عشایر را با بالاترین کیفیت ممکن در دسترس آنان قرار دهد.
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با هدف بالا بردن سطح کمیت و کیفیت خدمات سلامت ارائه شده به عشایر، با پیگیری این معاونت و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاسیس 49 خانه بهداشت عشایری با به کارگیری 78 بهورز عشایری مصوب شده است.
همتی افزود: در نخستین دوره جذب بهورز عشایری، 20 بهورز برای 19 خانه بهداشت عشایری گزینش شده اند و آموزش و تربیت آنها در مرکز آموزش بهورزی شهرستان اقلید آغاز شده است.
درادامه این آیین، اعضای کارگروه تدوین برنامه ویژه ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی درمانی و بیمه های اجتماعی و خدمات حمایتی، با همراهی روسای سازمان های مربوطه از استان فارس و مسئولان و کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مناطق عشایری و مرکز آموزش بهورزی اقلید بازدید کردند.
بر اساس نتایج سرشماری سال 95 جمعیت استان فارس چهار میلیون و 851 هزار و 274 نفر اعلام شد و عشایر این استان با 28 هزار خانوار و 150 هزار نفر با سه ایل خمسه،لر و قشقایی، سه و نیم درصد جمعیت فارس را تشکیل می دهند.
عشایر استان فارس دارای سه میلیون راس دام هستند و 28 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند
شهرستان اقلید در فاصله 267 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.
دریافت: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی