سیاست » سیاست داخلی
کد خبر : 29
۲۲:۴۴:۵۲ - جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵
حسن عابدینی؛

در بی اعتباری کمیته حقوق بشر، عضویت عربستان کافی است

در بی اعتباری کمیته حقوق بشر، عضویت عربستان کافی است

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مواردی مثل حقوق زنان، رأی‌گیری، انتخابات، آزادی بیان و حقوق بشر که در مرام دولت سعودی نیست، گفت: برای بی‌اعتبار بودن تصمیمات نهاد حقوق بشری همین موضوع کافی است که رژیم سعودی عضو آن است.
«حسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل مبنی بر «محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران»، با اشاره به عدم مشروعیت کمیته حقوق بشر سازمان ملل یادآوری کرد: تصویب قطعنامه «محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران» سابقه دیرینه دارد. این موضوع ابزاری برای پیشبرد مقاصد سیاسی استکبار است. ایالات‌متحده آمریکا پیش‌ قراول چنین امری به شمار می‌آید.
وی با تأکید بر اینکه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد از سالیان گذشته به اسارت قدرت‌های بزرگ درآمده‌اند، اشاره داشت: نمونه بارز این امر امتیاز وتوی 5 قدرت در سازمان ملل است که با هیچ قانونی نمی‌توان آن را توجیه کرد. چگونه ممکن است که 5 کشور در دهه دوم قرن بیست و یکم برای خود امتیازی قائل باشند که اگر 194 کشور در یک موضوعی اتفاق‌نظر داشتند و فقط یکی از این 5 کشور با آن موضوع مخالف بود، عملاً رأی بقیه کنار گذاشته شود؟
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نهادهای بین‌المللی با حالت تبعیض‌آمیزی با موضوعات برخورد می‌کنند، گفت: این نهادها در چنبره قدرت‌های بزرگ هستند. واژه‌های ساخته‌ و پرداخته ذهن قدرت‌های بزرگ نیز یکی از ابزارهای پیش برنده سیاست آن‌ها است. آنها از واژگانی چون حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها، دموکراسی و مسائلی از این‌ دست در چارچوب منافع خود برداشت می‌کنند.
وی با توجه به عضویت رژیم سعودی در کمیته حقوق بشر خاطرنشان کرد: بی‌تردید اتباع سعودی در هر اقدام تروریستی در هر جای دنیا دخیل هستند و رد پای دلارهای سعودی در این اقدامات مشاهده می‌شود. الآن دولت سعودی دو محصول نفت و تروریسم را صادر می‌کند؛ اما به این کشور اجازه داده می‌شود که راجع به حقوق بشر دیگران اظهارنظر کند.
عابدینی با اشاره به عدم مشروعیت کمیته حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد: نه‌ تنها حقوق زنان، رأی‌گیری و انتخابات، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان و حقوق بشر در مرام دولت سعودی نیست، بلکه این کشور یک قانون اساسی مدون نیز ندارد. هر دستوری که پادشاه سعودی صادر می‌کند، همان به‌ عنوان قانون تلقی می‌شود؛ بنابراین برای بی‌اعتبار بودن تصمیمات نهاد حقوق بشری همین موضوع کافی است که رژیم سعودی عضو آن است. چنین موضوعی باعث می‌شود که این نهاد مشروعیتی نداشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه سازمان ملل متحد برخورد تبعیض‌آمیز و دوگانه‌ای با حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران دارد، یادآوری کرد: ایران در منطقه غرب آسیا تنها کشوری است که در طی 38 سال گذشته حدود 35 انتخابات برگزار کرده است. آزادی اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران از جمله موضوعاتی است که بسیاری ناظران بین‌المللی به آن اعتراف می‌کنند. تعدد روزنامه‌ها و احزاب نیز در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اساساً به هیچیک از موضوعات مذکور پایبند نیستند.
قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه غربی‌ها در رابطه با حقوق بشر تلاش می‌کنند که دیدگاه‌های خود را بر ایران تحمیل کنند، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون اساسی مبتنی بر شرع و عرف ملی نسبت به بعضی از موضوعات با حساسیت برخورد می‌کند. انتظار غربی‌ها از جمهوری اسلامی برای عدم برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر، فاسدان اخلاقی، عاملان ضد امنیتی و جدایی طلب‌ها روشی است که برای فشار آوردن بر جمهوری اسلامی به کار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه تهدید نظامی، موضوع هسته‌ای، محاصره اقتصادی و تهاجم فرهنگی علیه ایران موفقیت آمیز نبوده است، بیان داشت: بر این اساس غربی‌ها تلاش می‌کنند از پدیده تازه‌ای تحت عنوان حقوق بشر برای تحت‌فشار قرار دادن جمهوری اسلامی استفاده کنند. ایران در چارچوب قوانین مبتنی بر شرع مقدس اسلام، روشی را دنبال می‌کند که با بسیاری از سیاست‌های غربی‌ها متفاوت است. آن‌ها موضوعاتی چون هم‌جنس‌گرایی را به‌ عنوان برابری حق ازدواج مطرح می‌کنند. طبعاً چنین موضوعاتی با فرهنگ ایرانی‌ها و شرع مقدس منطبق نیست.