اجتماعی » بهداشت و درمان
کد خبر : 1537
۱۶:۱۸:۲۵ - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
شهرستان اقلید:

آخرین آمارهای شیوع کرونا در فارس/ابتلای ۲۵۹ هزار نفر

آخرین آمارهای شیوع کرونا در فارس/ابتلای ۲۵۹ هزار نفر

به گزارش پورتال شهرستان اقلید، دکتر عبدالرسول همتی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در تشریح آخرین آمار شیوع کروناویروس در استان فارس، گفت: از مجموع کل بیماران شناسایی شده، تعداد ۲۴۵ هزار و ۶۰۳ بیمار مثبت با انجام ۸۴۷ هزار و ۴۵۱ تست تشخیصی مولکولی و تعداد ۱۳ هزار و ۶۲۸ بیمار با انجام ۹۵ هزار و ۳۰۸ تست سریع در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با یادآوری اینکه از مجموع کل متبلایان، ۱۱۴ هزار و ۵۵۰ مورد مربوط به شهرستان شیراز بوده‌اند، خاطرنشان کرد که شهرستان‌های کازرون با ۸۱۶۸، مرودشت با ۶۴۹۸، ممسنی با ۵۳۱۱، داراب با ۴۸۰۹ و فیروزآباد با ۴۲۵۴ نفر بیمار، دارای بیشترین تعداد بیمار بوده‌اند.

او ادامه داد: در این مدت، در شهرستان‌های کوه چنار ۳ هزار و ۵۸۵ مورد؛ آباده ۳ هزار و ۴۳۵ مورد؛ کوار ۳ هزار و ۹۵ مورد؛ استهبان دو هزار و ۹۴۶ مورد؛ سپیدان دو هزار و ۶۷۱ مورد؛ اقلید دو هزار و ۶۶۵ مورد؛ لامرد دو هزار و ۵۴۸ مورد؛ نی ریز دو هزار و ۳۹۹ مورد؛ زرین دشت دو هزار و ۲۶۸ مورد؛ فراشبند دو هزار و ۲۰۹ مورد؛ قیروکارزین دو هزار و ۱۶۲ مورد؛ رستم دو هزار و ۱۰۹ مورد؛ ارسنجان هزار و ۹۸۷ مورد؛ زرقان هزار و ۸۵۵ مورد؛ خرم بید هزار و ۷۲۶ مورد؛ پاسارگاد هزار و ۶۲۳ مورد؛ خرامه هزار و ۶۱۵ مورد؛ مُهر هزار و ۳۵۱ مورد؛ بوانات هزار و ۶۶ مورد؛ سروستان هزار و ۱۹ مورد، بختگان ۹۹۰ مورد؛ بیضا ۹۴۶ مورد و سرچهان ۵۷۴ مورد بیمار شناسایی شده است.

همتی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم بستری در بیمارستان‌های استان فارس را ۲۱۰۴ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۳۲۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ بیمار براثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند، مجموع جان باختگان این بیماری را از ابتدای شیوع همه‌گیری تاکنون در استان فارس را ۴۱۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این مدت ۲۳۳ هزار و ۲۴۰ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.

همتی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران در این ایام توصیه کرد تا مراسم شب قدر را به صورت مجازی در خانه و با استفاده از برنامه های تلویزیونی برگزار کرده و یادآور شد: در غیر این صورت، توصیه می شود در آئین های برگزار شده بیشتر از دو ساعت در مراسم حضور نداشته باشند و در فضای باز با رعایت فاصله فیزیکی دست کم یک و نیم متر، با استفاده مداوم از ماسک حضور یابند و همچنین برای حفظ سلامت و اطرافیان، از خوردن و آشامیدن و پخش مواد خوراکی در این آئین بپرهیزند.

تسریع انجام واکسیناسیون به ویژه در مناطق روستایی فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز چهارشنبه در سیصد و شانزدهمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹ به مسئولان دانشگاه، روسای شبکه های بهداشت و درمان و تیم واکسیناسیون کووید۱۹ در دانشگاه دستور داد تا همانگونه که واکسیناسیون سالمندان در شهرها در حال انجام است، این اقدام در روستاها نیز مورد غفلت قرار نگیرد.

دکتر مهرزاد لطفی ضمن آرزوی قبول طاعات و عبادات روزه داران در این ماه مبارک به ویژه در شب های قدر، روز جهانی ماما را به تمامی ماماها، اساتید و دانشجویان این عرصه در قسمت های مختلف نظام سلامت نظیر دانشگاه، بهداشت، درمان و طرح پزشک خانواده تبریک گفته و از تلاش آنان در محافظت از مادران باردار به ویژه در بحران کرونا قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا با تلاش بی وقفه ماماها و از بین رفتن این بیماری، مراقبت از مادران باردار به خوبی انجام شود.

لطفی با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون از اولویت های اصلی دستور کار ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه است، گفت: مجموعه سلامت از تمامی ظرفیت ها و مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی برای پوشش واکسیناسیون در سطح استان، استفاده می کند.

وی گفت: در این بحران که کارکنان بهداشت و درمان، همچنان ایثارگرانه در حال تلاش، خدمت رسانی و درمان بیماران به ویژه مبتلایان به کووید۱۹ هستند، وظیفه افراد جامعه این است که برای قدردانی از تلاش آنان، تمامی اصول بهداشتی را رعایت کرده تا شاهد قطع زنجیره انتقال و کاهش شیوع کروناویروس باشیم.

لطفی بهترین کمک به مدافعان سلامت را رعایت اصول بهداشتی، استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله‌ فیزیکی، پرهیز از سفر و عدم برگزاری مهمانی و دورهمی های خانوادگی، و تلاش برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا شاهد سلامتی هرچه بیشتر مبتلایان و مردم باشیم و با رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی، از بحران کرونا عبور کنیم.