دین و اندیشه » سایر حوزه ها
کد خبر : 1533
۱۰:۳۳:۵۸ - دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
شهرستان اقلید:

امامزاده زینب خاتون اقلید(س)، یک مرکز فرهنگی در حال توسعه

امامزاده زینب خاتون اقلید(س)، یک مرکز فرهنگی در حال توسعه

به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، ایران میزبان هزار و ۳۲۳ امامزاده زن است و سالها است سایه خاتون‌های پربرکت بر سر سرزمین ما گسترده شده، بزرگوارانی که گل سرسبدشان، دختر ارجمند حضرت موسی‌ابن جعفر و خواهر گرامی علی‌بن موسی‌الرضا (علیهماالسلام) یعنی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بر تارک ایران می‌درخشد.
 
با توجه به سفرهایی که فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) به ایران داشتند و مبارزاتی که در این میان صورت گرفت، وجود امامزادگان زن امری کاملا طبیعی است، چرا که حضور زن و فرزند و همراهی خانواده‌ها در این کاروان‌ها کاملا مشهود است.

استان فارس بعد از اصفهان با ۱۷۵ بقعه، میزبان بیشترین تعداد امامزادگان بانو است و این بقاع متبرکه در شهرهای مختلف استان پراکنده‌اند.

 ام، خاتون، بی‌بی، شاهزاده، سیده و ستی، مهمترین واژه‌هایی است که این بانوان با آن خطاب می‌شوند و از نظر منزلت و کرامت نیز تفاوتی بین جایگاه امامزادگان زن و مرد نیست، هر چند از لحاظ بنا و بقعه و بارگاه، بقاع امامزادگان زن مثل امامزادگان  مرد نیست و گاهی چند خاتون در یک بقعه مدفون هستند که البته این موضوع به نشانه احترام و حرمت خاص خاتون‌ها صورت گرفته‌ است.

بقاع منوره بی‌بی خدبجه(س) و بی‌بی دختران(س) در شیراز، سیده بنت‌الهدی(س) در نورآباد و خاتون‌هایی که در جهرم مدفون هستند و وجود این بقاع بسیاری از شهرها و روستاهای استان فارس، بیانگر پراکندگی این بقاع در استان است.

شهرستان اقلید، مانند بسیاری از شهرستان‌هاز فارس، مزین به حضور خاتون‌های صحیح النسبی چون زبیده خاتون و زینب خاتون (سلام الله علیهما) است. این دو امامزاده در شهر اقلید قرار دارند و هر دو از فرزندان منتسب به امام باقر(ع) می‌باشند.

 بقعه بی ولی زینب خاتون، در کنار یکی از خیابان‌های شهر اقلید و نزدیک موزه مردم شناسی، قرار دارد و در کتیبه نصب شده در دیوار بقعه متبرکه، وی دختر امام محمد باقر(ع) ذکر شده است.

در کتیبه، روی سنگی که به دیوار نصب شده آمده است: هوالباقی ـ قد توفت و ارتحلت سیدة الجلیله الطاهره زینب خاتون بنت الامام الهمام محمد باقر علیه السلام فی شهر رمضان المبارک ثلثل بعد المائه و ستین.

وجود این دو خواهر در شهر اقلید، رونق و برکت معنوی را دوچندان کرده است و هر دو بارگاه به عنوان دو قطب مهم فرهنگی در این شهر مطرح است.

توسل به فرزندان اهل بیت(ع) که برگرفته از ارادت ایرانیان به خاندان اهل بیت(ع) است مرد و زن نمی‌شناسد اما در مواردی نیز می‌بینیم که آقایان به حسب احترام کمتر در بقاع منتسب به خاتون‌ها حضور می‌یابند و دورادور عرض ارادت می‌کنند.

بنای بقعه در دست توسعه است و پیشرفت خوبی نیز داشته است و با مشارکت مردم و اوقاف ساختمان و فضای زیبای این بقعه در حال تکمیل شد است.

در ایام مختلف سال برنامه‌‌های متعددی در این بقعه که در خیابان محمدباقر کوثری واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند موزه مردم شناسی اقلید و یکی از پرر ترددترین خیابان‌های اقلید است، برگزار می‌شود و عشق و ارادت مردم به آستان این خاتون، به شکل‌های مختلفی قابل مشاهده است.