اقتصاد » راه و مسکن
کد خبر : 1313
۱۱:۴۰:۰۷ - چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹
شهرستان اقلید:

بررسی مشکلات پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن مهر اقلید/ خلف وعده مسؤولان در تحویل واحدها و مطالبه مالی مالکان پروژه ۴۸ واحدی

بررسی مشکلات پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن مهر اقلید/ خلف وعده مسؤولان در تحویل واحدها و مطالبه مالی مالکان پروژه ۴۸ واحدی

به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از خبرگزاری فارس از اقلید، طرح مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ با هدف خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد و واگذاری زمین رایگان و تشویق به خانه‌سازی در قالب مسکن‌ مهر تعاونی‌ساز، دولت ساخت و شخصی‌ساز آغاز شد.

این طرح در اقلید نیز همانند سایر نقاط کشور اجرا شد که در این راستا علاوه بر پنج پروژه تعاونی‌ساز، دو پروژه ۱۹۲ واحدی و ۴۸ واحدی به صورت تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان بانک، پیمانکار و راه و شهرسازی و زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی نیز انجام گرفت.

با وجود تکمیل و تحویل ۶۹۰ واحد تعاونی‌ساز (کارگری، کارمندی، محلی، فرهنگیان و بهزیستی) و نیز پروژه ۴۸ واحدی، پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن مهر این شهر همچنان نیمه‌کاره بوده و به متقاضیان تحویل داده نشده است.

اوایل سال جاری بازدیدی از این پروژه با حضور مدیرکل راه و شهرسازی فارس و همراهی مسؤولان شهرستانی صورت گرفته و در جلسه بررسی مسائل و مشکلات این پروژه و تصمیم‌گیری برای تکمیل هرچه سریع‌تر آن که با حضور نماینده پیمانکار و نیز نمایندگان مالکان و متقاضیان این واحدها برگزار شد، زاهدی قول تکمیل و تحویل ۶۴ واحد را در خردادماه امسال داده بود که متأسفانه به دلیل عدم توانایی پیمانکار میسر نشد.

خلع‌ید پیمانکار پیشین و آغاز کار پیمانکار جدید

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اقلید در مورد پروژه ۱۹۲ واحدی اقلید به پیشرفت ۹۰ درصدی آن اشاره و بیان کرد: با توجه به عدم توانایی پیمانکار پیشین پروژه که با وجود قول‌های داده‌ شده نتوانست واحدها را تکمیل کند، با پیگیری‌ انجام شده، خلع‌ید و پروژه به پیمانکار جدید واگذار شد.

سعید رئیسان از آغاز فعالیت پیمانکار جدید برای محوطه‌سازی پروژه ( آسفالت، فضاسازی، پارکینگ، تأمین ایستگاه پمپاژ آب واحدها و...) خبر داد و بیان داشت: پیمانکار نصب آسانسور نیز در حال انجام کار است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌ صورت‌گرفته و بررسی‌ انجام شده، به دنبال شناسایی کمبودهای موجود و مشکلات و نواقص پروژه بوده و با توجه به نتایج کسب شده، برنامه‌ریزی دقیق برای ادامه و تکمیل واحدها  انجام می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اقلید در مورد عدم تحویل ۶۴ واحدی که پیش از این قول داده شده بود در خرداد ماه امسال تحویل شود، گفت: اجرای این تعهد مشروط به تحقق وعده پیمانکار پروژه بود که نتوانست به تعهدات خود عمل کند و با خلع ید و انتخاب پیمانکار جدید، این رویه به طول انجامید.

رئیسان یادآور شد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و یکسان نبودن پیشرفت فیزیکی همه واحدها تحویل ۶۴ واحد، در حال حاضر از دستور کار خارج شده است و می‌کوشیم برنامه‌ریزی دقیقی برای تحویل کل پروژه به صورت همزمان و همسان انجام گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا براساس وعده دولت مبنی بر تکمیل تمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان کار دولت فعلی، پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن مهر اقلید نیز تکمیل و تحویل داده می‌شود یا نه، اظهار داشت: موضوع تکمیل پروژه های مسکن مهر به صورت کلی عنوان شده است و با توجه به اینکه هر پروژه مشکلات و مسائل خودش را دارد، تلاش می‌شود پروژه ۱۹۲ واحدی اقلید نیز به سرانجام برسد.

رئیسان افزود: با خلع‌ید پیمانکار پیشین برای حل بهتر مشکلات، کار به چند بخش تقسیم شده که محوطه‌سازی و مشاعات پروژه سریع تر انجام می‌شود و کارهای باقی‎مانده مربوط به واحدها در این پروژه باید بررسی شده و سپس تصمیم‌گیری برای ادامه کار تکمیل واحد ها انجام و مشخص شود که به پیمانکار دیگری واگذار شود یا به همین شکل در اختیار مالکان قرار گیرد.

پرداخت نیمی از  اضافه واریزی متقاضیان پروژه ۴۸ واحدی

مطالبه مالی مالکان واحدها پروژه ۴۸ واحدی سؤال دیگر خبرنگار فارس از رئیس اداره راه و شهرسازی بود که پاسخ داد: در پروژه ۴۸ واحدی با توجه به نیاز پروژه میزان مبلغ سهم آورده متقاضیان بیشتر شد یا مبلغ تسهیلات ارائه شده در برخی موارد افزایش یافت و این موجب شد که در پایان کار و تحویل واحدها همچنین پس از بررسی انجام شده، پرداختی مالکان بیشتر از قیمت واحدها و هزینه‌های صورت گرفته باشد.

وی بیان داشت: پس از محاسبه مبلغ تمام شده هر واحد، مشخص شد که برخی از متقاضیان بیشتر از بهای واحد، واریزی به حساب داشتند اما این مبالغ، قسمتی در مانده‌ حساب متقاضیان و بخشی به حساب پیمانکار پروژه واریز شده بود.

رئیس اداره راه و شهرسازی اقلید گفت: با پیگیری‌ صورت‌گرفته و متناسب با موجودی حساب افراد، مبالغی به آن‌ها بازگردانده شد.

وی تأکید کرد: پیگیری لازم برای دریافت مابقی مبلغ از پیمانکار و پرداخت به متقاضیان ادامه دارد و تلاش می‌شود که حق مردم حفظ شود.

جزییات تحویل مسکن مهر به شهرداری

رئیس اداره راه و شهرسازی اقلید در مورد تحویل مسکن مهر این شهر به شهرداری سخن گفت و بیان داشت: در این زمینه سوءبرداشت و سوءتعبیر شده است.

رئیسان گفت: برخی اقدامات از جمله آماده‌سازی پروژه بر عهده راه و شهرسازی است که در این راستا اقداماتی چون جدول‌کشی، لبه‌گذاری، آسفالت و... انجام شد اما هنوز آماده سازی پروژه توسط پیمانکار مربوطه به اداره راه و شهرسازی تحویل داده نشده است.

وی ادامه داد: برخی دیگر از خدمات مانند نامگذاری کوچه‌ها و معابر، راه‌اندازی ایستگاه تاکسی و جمع‌آوری زباله، وظیفه ذاتی شهرداری است که ارتباطی با موضوع آماده سازی ندارد و پس از تحویل آماده‌سازی از پیمانکار، مسکن مهر به شهرداری تحویل داده می‌شود.

رئیسان تصریح کرد: مسکن مهر بخشی از محدوده شهر بوده و ساکنان این قسمت همانند دیگر قسمت های شهر باید از خدمات شهری بهره مند باشند.

وی از پیگیری نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان در زمینه موضوع پروژه ۱۹۲ واحدی قدردانی و به ادامه پیگیری و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت مسکن اداره کل راه و شهرسازی فارس و سفر وی به شهرستان و یا ملاقات‌های حضوری در استان برای بررسی مسائل و مشکلات مسکن مهر اقلید اشاره کرد.