اقتصاد » بانک و بیمه و بورس
کد خبر : 1311
۱۱:۱۹:۵۴ - چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹
شهرستان اقلید:

دعوت عام به بورس اشتباه بود/مجلس از ابزار قانونی استفاده می‌کند

دعوت عام به بورس اشتباه بود/مجلس از ابزار قانونی استفاده می‌کند

به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از ایسنا/فارس نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه دعوت عام از مردم برای حضور در بازار بورس، اقدامی درست نبود، بازار سرمایه را یک عرصه کاملا تخصصی و علمی دانست که شرط اصلی حضور در آن آموزش است.

مسلم صالحی در گفت و گو با ایسنا، دلیل اصلی ریزش بازار سرمایه در ماه‌های اخیر را حمایت نشدن از سوی دولت دانست و گفت: انتقادهای جدی به وضعیت بازار سرمایه وجود دارد.

او گفت: دولت ابتدا از ظرفیت بورس برای جمع‌آوری نقدینگی‌های مردم استفاده و تلاش کرد ابتدا اعتمادی در جامعه ایجاد کند اما بعد از استقبال مردم، دولت به حمایت‌های خود ادامه نداد و حتی به گفته وزیر اقتصاد، کسری بودجه دولت از این محل تامین شد.

صالحی که اعتقاد دارد مجلس در حد توان از بازار سرمایه حمایت کرده است، گفت: مجلس اختیارات لازم حتی فراتر از قانون را به سازمان بورس داد تا بتوان بازار سرمایه را کنترل کند، اما واقعیت آنست که عزم جدی در دولت برای سامان دادن به این بازار ندیده‌ایم.

وی با تصریح اینکه اعتماد مردم به دولت همراه با ریزش بورس از بین رفت، گفت: مجلس حتی تا پای استیضاح وزیر اقتصاد هم رفته و برای این موضوع بیش از ۵۰ امضا جمع شده است؛ یکی از دلایل این استیضاح اعمال نشدن نظارت کافی بر بازار سرمایه و تلاش مجلس برای دفاع از سرمایه‌های مردمی است.

صالحی با بیان اینکه مجلس حتی به این باور رسیده که رئیس کنونی سازمان بورس، شایسته حضور در این پست نیست، تاکید کرد که مجلس ابزار اجرایی در اختیار ندارد اما از ابزارهای نظارتی و قانونی خود بهترین استفاده را برای حمایت از سرمایه‌های مردم انجام خواهد داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال، تاثیرگذاری اقدامات مجلس را منوط به همراهی دولت دانست و تاکید کرد که دولت باید حقوقی‌های بورس را به ادامه فعالیت بازارگردانی الزام کند؛ زیرا حقوقی‌های بازار، تا زمانی که وضعیت بورس مناسب و خوب بود حضوری موثر و مشهود داشتند و اکنون هم هرجا پای منافعشان در میان باشد، ورود می‌کنند اما جایی که احساس ضرر کنند، خارج می‌شوند.

صالحی با اشاره به اینکه از انتهای هفته گذشته شاهد روندی مثبت در شاخص‌های بورس بوده‌ایم، یکی از دلایل تاثیرگذار براین روند را تلنگرهای مجلس به دولت و سازمان بورس دانست و خاطرنشان کرد که قطعا تلاش و حمایت مجلس در این موضوع ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد که بازار سرمایه یک عرصه کاملا تخصصی است و اینکه به شکل عام از مردم دعوت شود که به بورس روی بیاورند، اقدامی درست نبود.

صالحی به فعالان بازار بورس و علاقه‌مندان به حضور در این عرصه توصیه کرد که قبل از فعالیت حتما آموزش‌های لازم را طی کنند و گفت: قطعا ورود به بورس بدون داشتن علم و دانش موثر، قمار سرمایه‌ها خواهد بود.

نماینده مردم اقلید در مجلس تاکید کرد که دولت باید قبل از دعوت و تشویق عامه مردم به حضور در بازار سرمایه، زمینه و اصل الزامی آموزش را مد نظر قرار می‌داد و با اطلاع‌رسانی در خصوص ویژگی‌ها و تخصصی بودن بازار بورس، مردم را به حد کافی آگاه می‌کرد.