اقتصاد » صنعت و معدن و تجارت
کد خبر : 1220
۰۹:۴۲:۰۵ - دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
شهرستان اقلید:

لزوم بازنگری شیوه‌نامه احداث مناطق آزاد تجاری

لزوم بازنگری شیوه‌نامه احداث مناطق آزاد تجاری

به گزارش پورتال شهرستان اقلید، مسلم صالحی در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز با بیان اینکه پاسخگویی به رسانه‌ها و مردم از وظایف یک نماینده می باشد، پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های سطح ملی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های کمیسیون اقتصادی و مجلس طرح ساماندهی به مناطق آزاد تجاری می باشد که این امر به بنده محول شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ایجاد مناطق تجاری متعدد در سطح کشور اما تاکنون ارزیابی جامعی از عملکرد این مناطق و آسیب‌شناسی آنها صورت نگرفته پس بنای مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس بر آن است که یک آسیب‌شناسی و ارزیابی در این مناطق صورت گرفته و فلسفه ایجاد مناطق آزاد تجاری، اهداف و برنامه‌های آن بررسی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از لزوم بازنگری شیوه‌نامه احداث مناطق آزاد تجاری در سطح کشور گفت: به زودی در این کمیسیون تخصصی مجلس، شیوه‌نامه بازنگری می‌شود تا این مناطق بتوانند ضمن پاسخگویی به نیازهای کشور و مردم، موجب توسعه، عمران و آبادی مناطق مختلف کشور شوند.

مالیات بر خانه‌های خالی؛ طرحی برای کاهش قیمت مسکن

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای مسکن در سطح کشور تناسب ندارد، عنوان کرد: در سطح کشور بسیاری از منازل بنا به دلایلی به بازار عرضه نشده و از سویی تقاضا برای خرید و یا اجاره منزل در جامعه روز به روز در حال افزایش می باشد و این افزایش تقاضا در برابر عرضه کم همچنین سایر عوامل همچون نرخ زمین، افزایش قیمت مصالح و بالارفتن دستمزد کارگر، سبب شده شاهد افزایش قیمت چند برابری مسکن در طی یک سال گذشته باشیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس پیرامون راهکار مجلس برای حل مشکل افزایش چندبرابری قیمت مسکن، تصریح کرد: طرح مالیات بر منازل خالی را به منظور کنترل بازار مسکن و کاهش قیمت در این حوزه در کمیسیون اقتصادی کلید زدیم به نحوی که صاحبان ملک در اثر پرداخت مالیات‌های سنگین، از خالی نگه داشتن منازل خود به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی منصرف شوند.

وی همچنین گفت: طرح مالیات بر منازل خالی به زودی در کمیسیون تکمیل خواهد شد و پس از تصویب در صحن مجلس، به شورای محترم نگهبان ارسال خواهد شد.

جاماندگان سهام عدالت ساماندهی می‌شوند

عضو مجمع نمایندگان فارس، ساماندهی جاماندگان از سهام عدالت را از طرح‌های دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد و بیان داشت: عده‌ای به هر دلیلی در زمان اعطای سهام عدالت، از آن محروم شده که در تلاش هستیم دولت را مکلف به اعطای سهام به این افراد نماییم.

وی طرح جاماندگان از سهام عدالت را منطبق با قانون و سخنان مقام معظم رهبری اعلام کرده و اظهار داشت: جزئیات طرح ساماندهی به سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی می باشد که به موقع به سمع و نظر مردم عزیز ایران خواهد رسید.

فروش سهام شرکت‌ها؛ طرحی برای ایجاد تعادل میان عرضه  تقاضا

صالحی طرح فروش سهام شرکت‌ها با سلب حق تقدم را از دیگر طرح های مهم کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در طی مدت فعالیت خود تاکنون عنوان کرد و متذکر شد: در یکی دو ماه اخیر، تقاضای حضور مردم در بازار بورس ، خرید و فروش سهام افزایش چشمگیری داشته و از طرفی عرضه و فروش سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس با کندی پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه طرح فروش سهام شرکت‌ها با سلب حق تقدم، میزان عرضه سهام شرکت‌ها به بازار را افزایش داده تا بتواند تعادلی را میان عرضه و تقاضا ایجاد نماید و از افزایش بی‌رویه سهام برخی شرکت‌ها جلوگیری کند، اظهار داشت: این طرح در کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

پیگیری‌های شهرستانی؛ از بیمارستان سیدالشهدا تا رفع مشکل آب کشاورزی اقلید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دیدارش با معاونین وزیر بهداشت و درمان عنوان کرد: در این دیدار پیگیر مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان اقلید از جمله مسائل پیرامون احداث بیمارستان جدید اقلید با نام بیمارستان حضرت سیدالشهدا، تکمیل تجهیزات و امکانات مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی سطح شهرستان شدیم.

وی در خصوص ماحصل دیدار با اردکانیان، وزیر نیرو گفت: مقرر شد مشکلات آب و فاصلاب، تامین برق چاه‌های کشاورزی و حقابه مردم سده از سد ملاصدرا مرتفع گردد.

نماینده مردم اقلید در مجلس با ذکر اینکه شهرستان اقلید در یک چهارراه ارتباطی قرار گرفته و حجم تردد از راه‌های این شهرستان افزایش داشته، تصریح کرد: به منظور بهبود وضعیت راه‌های شهرستان و اقداماتی نظیر روکش و آسفالت کردن راه‌ها جلسه ای را با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری کشور داشتیم که قول مساعدت‌های لازم را در این دیدار گرفتیم.

وی همچنین از دیدار با رئیس سازمان منابع طبیعی کشور و پیگیری حل مشکلات این حوزه در سطح شهرستان همچون شیب‌دار بودن اراضی دژکرد و استفاده از مرکز تحقیقات وابسته به منابع طبیعی خبر داد.

عضو مجمع نمایندگان فارس درخصوص اینترنت و سرویس های ارتباطی نیز اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و نیاز بیشتر مرم به اینترنت همچنین آموزش‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها در بستر فضای مجازی، جلسه ای با وزیر ارتباطات داشته و دستورات لازم جهت بهبود وضعیت اینترنت و وضعیت زیرساختی این حوزه را گرفته‌ایم.

وی با اشاره به پتانسیل بالای کشاورزی در شهرستان اقلید از احصا و پیگیری مشکلات کشاورزان و باغداران در دیدار با معاونان وزارت جهادکشاورزی خبر داد و اضافه کرد: مشکلات و مسائل حوزه کشاورزی به مسئولین وزارتخانه مربوطه منعکس شده و برای حل آن نیازمند چند جلسه دیگر هستیم که به زودی انجام خواهد شد.

صالحی از دیدار با دکتر همتی، رئیس هلال احمر کشور و دکتر کلیوند، رئیس اورژانس کشور گفت و افزود: باتوجه به وست شهرستان اقلید، 6 مرکز ارژانس در برنامه ششم توسعه برای این منطقه مصوب شده اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای این امر صورت نگرفته که در این دیدار مقرر شد از ظرفیت دولت و خیرین جهت ایجاد و ساخت ساختمان‌های اورژانس جاده ای و تجهیز آن بهره گرفته شود.
وی گفت: در سطح استان نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته و با اغلب مدیران کل استان به منظور احصا و رفع مشکلات دیدارهایی داشتیم و برخی از این مدیران استانی درسطح شهرستان حضور پیدا کرده که در راس آن می توان به حضور رحیمی، استاندار فارس و هیئتی همراه در اقلید اشاره کرد.

 نماینده مردم اقلید در مجلس در پایان اظهار داشت: امیدواریم در آینده شاهد مشکلات کمتری درسطوح مختلف کشور تا منطقه باشیم و برای حل مشکلات مردم و جلب رضایت آنان از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.