اقتصاد » کشاورزی و دامداری
کد خبر : 1094
۱۴:۰۲:۰۱ - دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش پورتال شهرستان اقلید پاکاری مدیر امور باغی استان فارس  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: یکی از محصولات باغی تولیدی مهم در استان انواع مختلف میوه‌های هسته دار شامل زردآلو، و آلو قطره طلا، هلو، شلیل، شفتالو، گیلاس، آلبالو گوجه باغی بوده که در مجموع با سطح ۸ هزار و ۳۰۰ هکتار و تولید سالانه ۷۳ هزار تن از انواع این محصولات است و با توجه به اینکه بخشی از این محصولات در فصل بهار و در برخی مواقع به عنوان میوه نوبرانه به بازار‌های مصرف عرضه می‌شوند به لحاظ اقتصادی و در آمد زایی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

او، بیان کرد: مجموع کل سطح تولید محصولات  باغی در کشور به ترتیب بالغ بر ۲۷۲ هزار هکتار و تولیدی معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

پاکاری تصریح کرد: عمده استان‌های تولید کننده این محصولات در کشور شامل استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز، تهران، زنجان، خراسان رضوی و شمالی، مازندران، لرستان و استان فارس است.

مدیر امور باغی استان فارس ادامه داد: مهمترین تولیدات استان در زمینه تولید میوه‌های هسته دار شامل هلو، شلیل و شفتالو با سطحی بالغ بر ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار و تولید بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تن  از بیشترین شهرستان‌های تولید کننده محصولات باغی است.

او، افزود: انواع آلو شامل آلوی قطره طلا با سطحی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار و تولید سالیانه ۲۰ هزار تن محصول در رتبه دوم و پس از آن نیز زردآلو و زرد آلو قیسی در سطح ۲ هزار هکتار و تولید سالانه ۱۹ هزار تن در رتبه سوم قرار دارد.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری اضافه کرد: سایر محصولات مانند گوجه باغی، گیلاس و آلبالو نیز به صورت مخلوط با سایر درختان و یا در حاشیه باغ‌های اصلی کشت می‌شوند.

مدیر امور باغی استان فارس اظهار کرد: در حال حاضر کل سطح باغ‌های گیلاس و آلبالو در مجموع ۳۰۰ هکتار و تولید سالانه این محصولات نیز در حدود یک هزار و ۲۰۰ تن است.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

او، گفت: به طور کلی مهمترین مناطق تولید انواع میوه‌های هسته دار در استان فارس، شهرستان‌های اقلید، سپیدان، شیراز، کوار، مرودشت و بوانات است که میوه‌هایی از جمله هلو، شلیل و شفتالو در باغات این شهرستان‌ها برداشت می‌شود.

پاکاری بیان کرد: محصولات هلو و شلیل بر اساس منطقه و نوع رقم از اوایل خرداد تا اواخر شهریور به صورت تدریجی به بازار عرضه می‌شوند.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

مدیر امور باغی استان فارس تصریح کرد: ارقام ردهون، آلبرتا، زعفرانی زود رس و دیر رس و انجیری به ترتیب از اوایل خرداد تا اواخر شهریور و انواع آلو و آلوی قطره طلا نیز در شهرستان‌های بوانات، اقلید، سپیدان، خرم بید، داراب، کوار و شیراز از مناطق عمده تولید بوده که مهمترین رقم تولیدی آلو، آلوی بخارای بوانات است که در اواخر شهریور برداشت و پس از فرآوری به عنوان محصول خشک قابل نگهداری و روانه بازار مصرف می‌شود.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

او، ادامه داد: شهرستان خرم بید نیز از دیگر مناطق تولید کننده آلوی خشک در بوانات است.

پاکاری افزود: ارقام تازه خوری نیز شامل انواع آلو سیاه شابلون، آلوی سانتروزا و کالیفرنیا از اوایل خرداد تا اواخر شهریور برداشت شده و رقم آلوی مریلند نیز به عنوان یک رقم مطلوب برای تهیه خشکبار و نیز تازه خوری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

مدیر امور باغی استان فارس اضافه کرد: دیگر محصول مهم استان زرد آلوی قیسی است که در شهرستان‌های آباده، اقلید، استهبان، شیراز سپیدان، مرودشت و جهرم تولید می‌شود.

او، اظهار کرد: ارقام مختلف زرد آلو قیسی مانند تخم گردی، خیاری، نصرتی و کتانی است که از اوایل خرداد تا اواخر مرداد برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری گفت: برخی ارقام آن مانند شکرپاره قابلیت خشک کردن را داشته و به زرد آلو قیسی تبدیل شده که یک محصول خشکباری بوده و امکان ایجاد ارزش افزوده را دارد.

مدیر امور باغی استان فارس بیان کرد: گوجه باغی از دیگر محصولات نوبرانه در اوایل فصل بهار است که بتدریج به بازار مصرف عرضه می‌شود.

او، تاکید کرد: محصول گوجه باغی نیز به عنوان یک محصول نو برانه در اوایل بهار با سطح ۳۵۰ هکتار و تولید سالانه یک هزار و ۳۵۰ تن از دیگر محصولات استان بوده که بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ تن عمده این محصول در درختان حاشیه باغات و یا به صورت مخلوط در باغ کشت شده است.

پاکاری، افزود: ارقام برغانی و محلی از مهمترین ارقام گوجه باغی در استان بوده که به طور عمده در شهرستان‌های استهبان، شیراز، نی ریز و سپیدان تولید می‌شوند.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

مدیر امور باغی استان فارس تصریح کرد: هر چند کشت محصولاتی مانند آلبالو و گیلاس به صورت تدریجی در استان در حال گسترش است، اما هم اکنون به طور مخلوط در باغات با سطح بالغ بر ۳۶۰ هکتار سالیانه یک هزار و ۳۰۰ تن گیلاس از اواخر اردیبهشت تا اواخر تیر ماه و برداشت آلبالو که بیشتر در شهرستان‌های اقلید، سپیدان و شیراز انجام می‌شود.

او، اضافه کرد: مهمترین ارقام گیلاس شامل سیاه تکدانه مشهد و زرد دانشکده و ارقام آلبالو علاوه بر ارقام محلی و مجاری (نشاء کشور مجارستان) و ارقام وارداتی (مسکو و گیسو) است.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری اظهار کرد: سرمازدگی بهاره و خسارت ناشی از بارش تگرگ، باران و برف و طوفان در اوایل بهار از مهمترین خطرات تولید این محصولات است.

مدیر امور باغی استان فارس اضافه کرد: با توجه به امکان توسعه کشت انواع درختان میوه هسته دار به دلیل امکان عرضه به موقع به بازار برای تازه خوری و نیز ارزش افزوده این محصولات در صورت فرآوری تهیه انواع فرآورده‌های جانبی مانند محصولات خشکباری، شربت و مربا در صورت اختصاص اعتبارات لازم افزایش تولید این محصولات می‌تواند ایجاد در آمد و اشتغالزایی را بدنبال داشته باشد.

درباره محصولات گلخانه ای بیشتر بدانیم

امروزه محصولات متفاوتی در گلخانه‌ها برای تأمین نیازهای غذایی مردم خارج از فصل برداشت، تولید می‌شود و مدت ها است که کشت محصولات گلخانه‌ای در بخش کشاورزی به یکی از سودآورترین کسب ‌وکارها تبدیل ‌شده زیرا محصولات گلخانه‌ای سالم‌تر و طبیعی‌تر هستند و برای رشد آن‌ها از هیچ‌گونه کود یا سم شیمیایی استفاده نمی‌شود، درحالی ‌که محصولات زمین زراعی آفت  زده شده و در معرض گرما و سرمای بیش ‌از حد دچار سرمازدگی یا گرمازدگی می‌شوند.

سایر محصولات گلخانه ای که می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند شامل توت‌فرنگی، قارچ، زعفران، انواع سبزی‌های خوردنی و گل‌های زینتی هستند که در واقع با تولید میوه و صیفی‌جات در خارج از فصل می‌توان فروش را تضمین کرد زیرا محصولات گلخانه‌ای به دلیل سالم و تازه بودن مصرف کنندگان بیشتری دارد.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری اظهار کرد: در سالیان اخیر تولید محصولاتی مانند شلیل، گوجه باغی و زردآلو در محیط‌های کنترل شده و به صورت گلخانه‌ای در سطح ۲ هکتار در شهرستان‌های نی ریز و آباده آغاز شد که در اوایل فروردین این محصول برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.